top of page
  • meetyourmeatnl

‘’Er moet nog veel gebeuren om dierenwelzijn te verbeteren’’


Ze heeft maar liefst twintig jaar voor de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gewerkt. Eerst als toezichthouder in slachterijen en daarna als senior inspecteur van dierenwelzijn op het centrale kantoor van de NVWA. Kitty de Vries heeft in die jaren veel gezien en geleerd en ze weet dat slachthuizen nog lang niet perfect zijn. ‘’Ik vond mijn werk heel belangrijk. Het was mijn missie om meer aandacht aan dierenwelzijn te geven. Wat dat betreft gaat het soms nog te langzaam.’’

Kitty de Vries, ex-toezichthoudend dierenarts, kwam regelmatig tegen dat dieren slecht behandeld werden. ‘’Op sommige plekken moest ik veel optreden, omdat de mensen te weinig rekening hielden met dieren. Ik zie wel grote verbeteringen. De wet stelt inmiddels veel strengere eisen aan dierenwelzijn bij het slachten. Er staat onder andere heel duidelijk in dat je dieren niet mag slaan. Dat is al een groot pluspunt, maar het is nog maar een deel van het probleem. Als toezichthouder kan je bovendien niet altijd overal zijn. Slachthuizen zijn er in de eerste instantie zelf verantwoordelijk voor dat dieren in hun slachthuis goed behandeld worden.’’


'’Het is een wettelijk toegelaten methode, dus ik kon er niks van zeggen’’

‘’Ik vond sommige dingen best lastig. Bij het bedwelmen van varkens met kooldioxidegas vindt er nog altijd ernstig dierenleed plaats. Toen ik nog werkzaam was als toezichthouder, vond ik dit heel moeilijk. Maar het is een wettelijk toegelaten methode, dus ik kon er niks van zeggen. Het is bovendien ook erg duur voor slachterijen om een andere methode te ontwikkelen. Het gaat in de slachtsector vooral om het bevorderen van de economie en te weinig om het bevorderen van dierenwelzijn.’’


Zo veel en zo goedkoop mogelijk produceren

Kitty ziet net als IJsbrand (lees hier het interview met deskundige IJsbrand Velzeboer) dat er veel veranderd is bij de werknemers die aangenomen worden. ‘’Ik vind het best shocking dat er in de grote slachthuizen zoveel niet-Nederlanders werken. Ze kennen de taal slecht en zijn vaak niet het meest gemotiveerd om de dieren goed te behandelen. Maar het is werk wat weinig Nederlanders willen doen en dan kom je snel bij uitzendbureaus terecht. De druk ligt op zo veel en zo goedkoop mogelijk vlees produceren. Dan krijg je sneller laagopgeleide mensen.’’


‘’Medewerkers moeten niet eenmalig opgeleid worden’’

‘’Naar mijn mening zou iedereen die met dieren werkt, een diergerichte opleiding moeten krijgen. Met daarin bijvoorbeeld een module voor dierenwelzijn en omgang met levende dieren. Het zou goed zijn om een langere opleiding verplicht te maken in slachthuizen. Bovendien moeten medewerkers niet eenmalig opgeleid worden, zoals nu gebeurt, maar elk jaar als je het mij vraagt. Er zijn al meerdere slachthuizen waarbij het personeel regelmatig bijgeschoold wordt en waar dierenwelzijn een grotere prioriteit heeft.’’


Actiegroepen zijn nog steeds noodzakelijk

Er zit volgens Kitty dus wel schot in de zaak, maar er moet nog een hoop gebeuren. ‘’Het gaat in kleine stapjes vooruit en we zijn al een stuk verder dan twintig jaar geleden. We kijken een stuk kritischer en er heeft een stukje maatschappelijke ontwikkeling plaatsgevonden. Nederlanders accepteren het niet meer dat dieren worden mishandeld. Maar actiegroepen als Varkens in Nood en Wakker Dier hebben nog steeds een nuttige functie, waar we blijkbaar niet zonder kunnen.’'


‘’Er blijven mensen die onvoldoende waarde hechten aan dierenwelzijn’’

‘’Er moet nog veel gebeuren om dierenwelzijn in slachthuizen en in de veehouderij te verbeteren. En zelfs als er ooit langere en strengere opleidingen komen, andere methodes worden toegepast voor het bedwelmen van dieren en er onbeperkt aandacht is voor dierenwelzijn, betwijfel ik of dat er voor zal zorgen dat er nul misstanden zullen plaatsvinden. Er blijven mensen die onvoldoende waarde hechten aan dierenwelzijn.’’


Zoals Kitty benoemde, zijn er meerdere methodes om varkens te bedwelmen in slachthuizen. Naast de bedwelming met kooldioxidegas, wordt er ook bedwelmd met elektrische stroomstoten. Lees hier hoe een varken binnen vier minuten geslacht wordt.


74 weergaven0 opmerkingen
bottom of page